L’Aigua

Diu l’OMS que l’Àfrica subsahariana concentra més del 40% de la població mundial sense accés a aigua potable ni per a la higiene bàsica.

L’accés a l’aigua, juntament amb l’accés a salut, és definitivament el que ens diferencia…Bé, i moltes altres coses, és clar, però davant una manera més senzilla de viure que la nostra, més dedicada a les relacions familiars, a la criança tranquil·la i conjunta i al treball de la terra, un pot pensar que és qüestió de prioritats o de cultura i que no és millor el nostre concepte del ‘viure’ que el seu, i probablement així és.

Fins i tot si parlem de l’accés a l’educació hi caben diferents punts de vista, aquí també s’aprenen moltes coses a les escoles improvisades sota un gran arbre (centre neuràlgic de les vil·les): si bé no les necessàries per capacitar a les persones per enfrontar-se al món globalitzat, ¿potser si les més útils per tenir una vida feliç i digne a la remota Uganda provinciana?

En tot cas: quan es tracta de l’aigua i la salut…no hi ha discussió. Tots som capaços de projectar una vida sense que l’aigua corri per les canonades de casa amb tota normalitat i sense poder visitar al metge quan la malaltia o el malestar condiciona el nostre dia a dia.

Conscient de tot això des de que sóc aquí, vaig prometre’m a mi mateixa (sense cap èxit) que cada cop que tingués alguna queixa de les moltes que em passen pel meu cap primermundista, pensaria en la quantitat de dones, nenes i nens que veig cada dia carregant al cogote aquests bidons grocs, als que odio per evidenciar tantíssim la injustícia que suposa no accedir al luxe de l’aixeta (…).

I és que la vida a l’Àfrica negra pot ser molt exigent pels seus soferts habitants…

Aquí us deixo un fragment d”En África, bajo un árbol’, de R. Kapuscinski, a ‘Ébano’.  És cert que la contradicció que explica entre l’home i el medi ha quedat superada en una part del subcontinent, però és encara la realitat de molts milions de persones:

‘Aparte del norte islámico, África no conocía la escritura; la Historia nunca ha pasado aquí de la transmisión oral, estaba en las leyendas que circulaban de boca en boca y era un motivo colectivo, creado involuntariamente al pie de un mango, en la profunda penumbra de la tarde, cuando no se oían más que las voces temblorosas de los ancianos, puesto que las mujeres y los niños, embelesados, guardaban silencio. De ahí que los momentos en que cae la noche sean tan importantes: es cuando la comunidad se plantea quién es y de dónde viene, se da cuenta de su carácter singular e irrepetible, y define su identidad. Es la hora de hablar con los antepasados, que si bien es cierto que se han ido, al mismo tiempo permanecen con nosotros, siguen conduciéndonos a través de la vida y nos protegen del mal.

Al caer la noche el silencio bajo el árbol es sólo aparente. En realidad lo llenan muchas y muy diversas voces, sonidos y susurros que llegan de todas partes: de las altas ramas, de la maleza circundante, de debajo de la tierra, del cielo. Es mejor que en momentos así nos mantengamos unidos, que sintamos la presencia de otros, presencia que nos infunde ánimo y valor. El africano nunca deja de sentirse amenazado. En este continente la naturaleza cobra formas tan monstruosas y agresivas, se pone máscaras tan vengativas y terroríficas, coloca tales trampas y emboscadas, que el hombre, permanentemente asustado y atemorizado, vive sin saber jamás qué le traerá el mañana. Aquí todo se produce de manera multiplicada, desbocada, histéricamente exagerada. Cuando hay tormenta, los truenos sacuden el planeta entero y los rayos destrozan el firmamento haciéndolo jirones; cuando llueve, del cielo cae una maciza pared de agua que nos ahogará y sepultará de un momento a otro; cuando hay sequía, siempre es tal que no deja ni una gota de agua y nos morimos de sed. En las relaciones naturaleza-hombre no hay nada que las suavice, ni compromisos de ninguna clase, ni gradaciones, ni estados intermedios. Todo -y durante todo el tiempo- es guerra, combate, lucha a muerte. El africano es un hombre que desde que nace hasta que muere permanece en el frente, luchando contra la -excepcionalmente malévola- naturaleza de su continente, y ya el mero hecho de que esté con vida y sepa conservarla constituye su mayor victoria.’

 

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